Lokalny szpieg! Spia locale!

2013-12-11-902 mini

Dobrzy ludzie… istnieją?

 

Tyle lat już mieszkam we Włoszech i nie mogę się nadziwić. Czy przyjrzeliście się dobrze temu zdjęciu? Ja za każdym razem, kiedy widzę klucze w drzwiach i nikogo w pobliżu, to przecieram oczy. Właśnie wczoraj natknęłam się znów na to zjawisko i nie mogłam się oprzeć, aby tego nie udokumentować. Widzę klucze w zamku, w różnych drzwiach, bardzo często.

Mieszkając od dziecka w stolicy, przestrzegana przez rodziców, aby trzymać dobrze schowane klucze do domu, uważać, kto za mną idzie. Trzymać mocno torbę w tramwaju i nie dać jej sobie wyrwać. Nie zostawiać nigdzie torby, nie wsiadać z obcymi do windy. Nie rozmawiać z nieznajomymi. A tu … takie drzwi z kluczami w zamku. No, przecież gdybym ja tak zrobiła, rodzice by mnie poćwiartowali!!!!

Stwierdziłam jednak, że tu, we Włoszech, (oczywiście nie w wielkich miastach), jest tzw. „alarm społeczny”. Każdy każdego zna i kiedy pojawi się jakiś obcy to bezpardonowo zostaje niemalże przesłuchany. W oknach siedzą wyspecjalizowane alarmy tzw. „cycognioty”. Opierają na parapecie cycki i godzinami wszystko obserwują. Wiedzą kto z kim, po co, na co, kiedy i dlaczego.

Miałam kiedyś taką panią Lampe „na starym mieszkaniu”. Ta staruszka mieszkała na parterze i kiedy tylko słyszała domofon do kogoś, to jej drzwi od mieszkania,(tuż przy windzie), magicznie się otwierały. Nasi goście zostali zawsze w sympatyczny sposób przesłuchani: do kogo idą, z jakiej to okazji, co mają w torbie na prezent… a i mówiła, na które piętro mają jechać. Kiedy widziała kogoś dziwnego, kogo udało jej się spłoszyć, to informowała wszystkich lokatorów, o której godzinie był, jak był ubrany, kogo szukał.

Nigdy nie zapomnę pewnej sytuacji, kiedy wprowadzaliśmy się do tego bloku. Robiliśmy to późnym wieczorem, żeby nie blokować windy. Po ciemku weszłam na klatkę, no  i widząc napis – LAMPA, pomyślałam, że to włącznik światła. Nacisnęłam i podskoczyłam! To nie było światło, tylko dzwonek do drzwi pani Lampy. Na szczęście spała jak kamień.

Taka „sąsiedzka ochrona” jest bardzo cenna. Kiedyś trzymałam wózek dziecięcy w bagażniku samochodu i kiedy szłam na spacer, to stamtąd go wyciągałam. Otworzyłam zamek centralny auta, zostawiłam w nim pęczek kluczy i poszłam sobie zapominając o zamknięciu. Po dwóch godzinach, podeszłam do samochodu, dalej nieświadoma swego roztargnienia…. i szukałam w torbie kluczy. Z okna wychyliła się pani Lampa krzycząc: klucze zostawiłaś w drzwiach samochodu! Oooo, tak, to człowiek może spać spokojnie. Chałupa przypilnowana, samochód też, nie płacisz ochrony i kamer nawet nie instalujesz.

 

La brava gente …esiste?

 

Abito in Italia da tanti anni e non smetto mai di meravigliarmi. Avete guardato bene questa foto? Io, ogni volta, che vedo le chiavi nella toppa del portone, mi stropiccio gli occhi. Proprio ieri, di nuovo, ho visto questo fenomeno e non sono riuscita di contenermi, per non scattare le prove fotografiche. Lo vedo in varie porte, molto spesso.

Da piccola abitavo nella capitale e genitori mi raccomandavano in continuazione di tenere le chiavi di casa ben nascoste, stare attenta chi cammina dietro a me. Tenere la borsa stretta nel tram e non permettere di strapparla. Non lasciare la borsa non custodita, non salire con gli sconosciuti nel ascensore. Non parlare con estranei. E qui… portone con le chiavi nella toppa. Ma i miei genitori mi farebbero a pezzi!!!

Ho avvertito, che qui in Italia (ovviamente non nelle grandi città) c’è cosi detto “allarme sociale”. Tutti conoscono tutti e quando arriva un estraneo viene immediatamente interrogato senza scrupoli. Nelle finestre stanno seduti gli alarmi specializzati cosi detti “schiacciatette”. Appoggiano il seno sul davanzale e osservano tutto per ore. Sanno chi con chi, perché, come, quando.

Una volta, avevo come vicina di casa Signora Lampa. La vecchietta abitava a pianoterra e quando sentiva citofonare qualcuno ai altri, allora la sua porta (attaccata ad ascensore) magicamente si apriva. Nostri ospiti sono stati sempre interrogati in modo simpatico: dove vanno, per quale motivo, cosa portano nella borsa come regalo… e informava a che piano devono andare. Quando vedeva le persone strane, che è riuscita a spaventare, informava tutti condomini: a che ora erano venute, cosa indossavano, chi cercavano.

Non mi scorderò mai, quando traslocavamo in questo condominio, lo facevamo dopo cena per non occupare tanto l’ascensore. Al buio, ho visto la scritta LAMPA (che in polacco significa la lampada) ho pensando che è il pulsante della luce. Ho pigiato e ho saltato per aria! Non era la luce del ingresso ma il campanello della Signora Lampa. Per fortuna dormiva come un sasso.

Comunque questa “vigilanza” è molto utile. Una volta tenevo il passeggino nel portabagagli della macchina e quando andavo a fare la passeggiata, lo tiravo fuori da li. Ho aperto la chiusura centralizzata del auto e sono andata via lasciando le chiavi, scordando mi di chiudere. Dopo due ore, sono tornata alla macchina, ancora incosciente della mia distrazione… cercavo le chiavi nella borsa. Dalla finestra si è affacciata Signora Lampa urlando: le chiavi hai lasciato nella toppa! Oooo, così uno può dormire tranquillamente. La casa custodita, anche la macchina, non devi pagare la sorveglianza e non devi montare manco le telecamere.

downloaddownload (1)

3 thoughts on “Lokalny szpieg! Spia locale!

  1. Niedawno w Maceracie kiedy szłam na parking, przy ulicy dość intensywnie uczęszczanej przez samochody i przechodniów zauważyłam całkiem wypasione auto z uchylonym oknem, kluczykami na dachu, nad miejscem kierowcy. Rozejrzałam się w obawie, że to jakiś żart. Ludzie przechodzili niewzruszeni koło auta (nie trudno było zauważyć kluczyki !) W Polsce taka sytuacja nie miała by miejsca – o ile samochód pozostałby na miejscu, na pewno nie miałby przynajmniej radia itp. To tylko jedna z tego typu sytuacji 🙂

    Mi piace

Rispondi

