Paté di fegatini. Paté z watrobek kurzych

2013-05-31-1643 2013-05-31-1644 2013-05-31-1646 2013-05-31-1647 fegatini images (10)

WĄTRÓBKI

Zacznę od tego, że nie lubię wątróbki i wątroby. Ale to patè z kurzych wątróbek polecam jako przystawkę. Przepis, który podam dostałam od mojej włoskiej mamy, choć oryginalny pochodzi z Toskanii i jest deczko inny.

Składniki:

– 300g wątróbek lub wątróbek i serc kurzych

– 1 szklanka wina

– 1 szklanka octu winnego

– 1 szklanka oleju extra vergine d’oliva

– pół sporej cebuli

– 2 liście szałwi

– 2 łyżki kapary (ze słoiczka)

– 1 ząbek czosnku

– skórka z cytryny

– sól

Wszystko to włożyć do rondelka tak, aby było przykryte oliwą, winem i octem. Ktoś może nie lubić octu, (choc w tym cały smak), więc może zastąpić go częściowo wodą. Kiedy ja nie mam wina, to też zastepuję go wodą. Jeśli nie mam kampari lub szałwi, to też się nic nie stanie, niczego nie dodaję w ich miejsce. Potrawa będzie mniej aromatyczna, ale wyjdzie. Wszystko to należy gotować na małym ogniu do 25 minut. Natychmiast po zdjęciu z ognia należy wyjąć skórkę z cytryny, bo zostawi gorzki smak. Odlewamy cały płyn z garnuszka do kubka obok. Mielimy wszystko, (oprócz cebuli), blenderem na masę, dodając stopniowo odlany płyn. Wątróbki powinny mieć konsystencję miękkiego masła. Taką porcję można podzielić na pół i jedną zamrozić. Kiedy mamy niespodziewanych gości może się przydać. Masą smarujemy kromki chleba i podajemy na półmisku. Pychotka!!!

 

FEGATINI

Devo dire che non mi piace ne fegato, ne fegatini. Ma questo paté vi raccomando come un antipasto. Questa ricetta ho ricevuta dalla mia mamma italiana, anche se la ricetta originale proviene dalla Toscana e un po’ diversa.

Ingredienti:

– 300g di fegatini o fegatini e cuori

– 1 bicchiere di vino

– 1 bicchiere di aceto

– 1 bicchiere di olio extra vergine d’oliva

– 2 foglie di salvia

– 2 cucchiai di capperi

 – 1 spicchio d’aglio

– buccia di limone

– sale

Tutto sistemare nel tegamino, ricoperto di olio, aceto e vino. Se a qualcuno non piace tanto aceto (anche se da sapore) lo può sostituire in parte con acqua. Io, quando non ho il vino pure lo sostituisco col acqua. Se non ho capperi o salvia, non succederà niente, non ci metto niente. Il paté sarà solo meno aromatizzato. Tutto quanto bisogna cuocere a fuoco basso per 25 minuti. Subito dopo aver tolto tegamino dal fornello bisogna togliere la buccia di limone, se no i fegatini vengono amarognoli.. Travasiamo tutto il liquido in un bicchiere a parte. Tutto il resto frulliamo con il mixer per ottenere una crema, aggiungendo gradualmente lasciato da parte liquido di cottura, I fegatini devono avere la consistenza dei morbido burro. La porzione così si può dividere e metà congelare. Quando vengono i ospiti inaspettati può fare comodo. Il resto di paté spalmiamo sulla fetta di pane e serviamo sul vassoio.

 

 

9 thoughts on “Paté di fegatini. Paté z watrobek kurzych

  1. I z tym jest właśnie problem – wiedza czlowieka unieszczęśliwia 😉 Niezaznajomiony ze składnikami zajadałby się ochoczo, niebiosa radochy tejże wzywając na świadka. A tak, niestety, pozostaje mi wierzyć na słowo…

    Mi piace

  2. cd. (z braku miejsca powyżej…
    Tak samo tragicznie wpominam swe rozstanie z kaszanką – jednym z ulubionych smaków dzieciństwa (biedne dziecko :)). Jak tylko podrosłam i wstrząsająca prawda produkcyjna stanęła mi przed oczami – żegnaj kaszanko, krwawa megiero :).

    Mi piace

  3. Aniu, dzieki za przepis. Na pewno wyprobuje… na razie na mezu ;), a tak naprawde dla niego, bo on uwielbia pate, a potem oszolomie gosci…:)

    Mi piace

  4. A czy Ty wiesz, ze za kazdym razem, gdy gotuje makaron, to mysle o Tobie? Bo Ty na Brooklynie nauczylas mnie, jak gotuja makaron rodowici Wlosi i juz wiem i robie to jak nalezy :).

    Mi piace

  5. No to widze, ze ja z Piotrusiem mamy te same gusty. Uwielbiam paté, pasztet i golabki mojej mamy!!!
    Z tym makaronem, to nie myslalam, ze Ci zapadnie w pamiec. Ja za to pamietam indyjska kuchnie u Ciebie na Brooklynie, jak tylko przyjechalismy. 😉

    Mi piace

Rispondi

